سالانه 30 میلیون متر مکعب آب از چاه های غیرمجاز مراغه برداشت می شود

رییس اداره امور آب:

سالانه 30 میلیون متر مکعب آب از چاه های غیرمجاز مراغه برداشت می شود

رییس اداره امور آب منطقه ای مراغه گفت: سالانه بیش از 30 میلیون مترمکعب آب از سه هزار حلقه چاه غیر مجاز این شهرستان برداشت می شود.

عبدالله فرمانی، روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این میزان آب پس از استخراج در عرصه کشاورزی مصرف می شود اظهار کرد: به منظور جلوگیری از برداشت غیرمجاز آب های زیر زمینی طبق هماهنگی با نهادهای قضایی مقرر شده که در اسرع وقت با آن ها برخورد شود.

رییس اداره امور آب منطقه ای مراغه با اشاره به اینکه مصرف بی رویه آب در مصارف مختلف از مهمترین تهدیدهای بحران آب است، ادامه داد: علاوه بر برداشت این میزان آب از چاه های غیرمجاز حدود 42 میلیون متر مکعب آب نیز از چاه های مجاز این شهرستان برای مصرف در عرصه کشاورزی برداشت می شود.

فرمانی، یادآوری کرد: با توجه به تغییر اقلیم در اکثر نقاط کشور و کاهش بارندگی، مصرف بیش از حد مجاز آب از سفره های زیر زمینی موجب بروز برخی مشکلات شده و با روند فعلی بسیاری از مناطق در خشکسالی مطلق فرو می رود.

وی با بیان اینکه اصلاح الگوی کشت و رعایت مصرف آب مهمترین راه کار برون رفت از این بحران است، گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی در این شهرستان، مردم چاره ای جز رعایت اصول صحیح استفاده از آب را ندارند و باید با صرفه جویی و مصرف اصولی آب، میزان مصرف را کاهش دهند.

رییس اداره امور آب منطقه ای مراغه ادامه داد: در این شهرستان حدود 90 درصد آب در عرصه کشاورزی مصرف می شود و مردم و کشاورزان در مواجهه با تغییر اقلیم و مشارکت در احیای دریاچه ارومیه، در مصرف آب باید صرفه جویی کنند.

فرمانی، خاطرنشان کرد: به منظور کاهش مصرف آب در این شهرستان با هماهنگی دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، 80 میلیارد ریال از محل اعتبار این ستاد برای ساماندهی رودخانه های اصلی این شهرستان مصوب شده که در سال 94 برای رودخانه های مردق چای و خداجو چای هزینه می شود.

وی با بیان اینکه میزان بارندگی این شهرستان در سال آبی جاری تا اواخر بهمن به 271 میلی متر رسیده، گفت: این میزان بارندگی در حد نرمال بوده و در افزایش ذخیره آبی این شهرستان تاثیر نگذاشته است.

رییس اداره امور آب منطقه ای مراغه با اشاره به اینکه بارندگی موثر، در صورتی روی می دهد که در هر نوبت بارندگی، بیش از 15 میلی متر بارش ثبت شود، اظهار کرد: بارندگی های این شهرستان در هر نوبت حدود سه تا پنج میلیمتر گزارش شده است.

فرمانی با اشاره به اینکه میانگین بارندگی در سال آبی این شهرستان طی 50 سال گذشته 320 میلی متر بوده و در سال آبی گذشته نیز 315 میلی متر ثبت شده است، افزود: کاهش بارندگی، سطحی بودن بارندگی ها و آب شدن زودتر برف قبل از آبریز رودخانه ها در این شهرستان، موجب شده که حوزه کشاورزی با مشکل جدی مواجه شود.

در سال های گذشته میزان بارش سالانه در مراغه حدود 320 میلی متر و روزهای یخبندان آن حدود 114 روز در سال بود که در سال های اخیر میزان بارش به 200 میلی متر و روزهای یخبندان به 79 روز در سال کاهش یافته است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 9 اسفند 1393برچسب:, | 15:33 | نويسنده : شهروند مراغه ای |